Project Anytec 750 SPD

Köpte den här båten i början av sommaren. 2012 med Suzuki 300 HP. Simrad 4G radar och Simrad Evo2 16″. Meningen var att den skulle ersätta min Yamarin 5910 som jag använder för div utflykt, fiske, trolling, wakeboard mm samt en Bella 581L som jag har som transportbåt till och från fastlandet/ön. Lite less på att serva alla båtar. Min HR500 är en perfekt fiskebåt och för resten av familjen att köra så den får vara kvar. Så en liten betraktelse av mina första erfarenheter som fiskebåt

Fördelar

  • Man tar sig snabbt mellan fiskeplatserna även i grov sjö.
  • Regnar det så fäller man upp kapellet sätter på full värme för lite skönt blås.
  • Två fiskeplatser i aktern och tre i fören.
  • Robust allt svetsat.
  • Kräver aktiv körning och då är det bara att blåsa på
  • Mycket plats för allt (utom för trolling under targan)

Nackdelar

  • Kräver aktiv körning – oaktsamma girar rekommenderas inte.
  • Trångt under targan för trolling – ska nog gå.
  • Lite stuvutrymme – kan lösa med lådor. Det är dock bra att det är mycket utrymme framför aktersoffan och inte en u-soffa som på de nyaste modellerna.

Möjlig ”produktförbättring”

  • Vore sjysst med en sittplats mellan stolarna så att en tredje person kan sitta skyddad bakom rutan om man åker längre sträckor. Har min låda för fiskeprylar och att stå på bakom förarstolen – kanske kan vidareutveckla den med ett uppfällbart ryggstöd och dyna el dyl.
  • VHF ska installeras och kopplas till plottern.
  • Evt fast montering av sökarljus – tyvärr verkar det som man får räkna med bländade ljus som faller in i båten. Bäst vore något i fören.
  • Trolling mode – som jag fattar elschemat är det bara en enkel tvåvägs återfjädrande knapp som kopplas in (sitter redan en sån på konsolen) – men är lite osäker på vilka kablar som ska kopplas in och det vore ju synd att sabba motorn. Får kolla först om det funkar att trolla från den.
  • Headingkompassen Simrad GS25 som jag skaffade för att få radaroverlay på sjökortet hänger inte riktigt med i farter över 20-25knp så det ser ut som båten går på sniskan på plottern men framförallt så hänger inte skevar radaroverlayen.
  • Behöver byta ut ekolodsgivaren som är en simpel 83/200kHz. Evon stöder structure scan, chirp och den här verkar inte ens ha tempgivare… eller så har jag ställt in lodet fel.

Sammanfattning

Det är svårt att få allt i en båt – det blir kompromisser. För färd mellan fastland och hus på ön så är en akterhytt perfekt (som vår gamla inte så stöldbegärliga Bella 581L) eller förstås Anytec 747 CAB. Men man vill ju åka nercabbat när det inte regnar eller snöar och man vill kunna fiska. Så sammanfattningsvis så funkar 750 SPD för ändamålet och som grädde på moset så är frun också nöjd speciellt nu när jag monterat värmare.

Första gäddan – 6kg 95cm tog polaren Steffe.

20170909_161756

Lite senare kunde jag landa en 4:a – helt ok första testtur.

2 reaktioner till “Project Anytec 750 SPD

  1. Hej!
    Jag är intresserad av de fästen som man kan sätta på 40mm pulpit för att sedan montera mera standard 25mm spöhållare. Vet du var jag kan få tag i dom?
    Med vänlig hälsning,
    Anders

    Gilla

  2. Hej Anders, det var Mats Karlsson i Vadstena som gjorde dem åt mig på beställning. Jag skickade honom lite skisser så fixade han det. Du når honom på 073-6541832 eller mats_karls”at”bredband.net. Han ordnade även klämmor i plast som jag har till lite andra prylar men de finns också att beställa på https://www.esska.se/

    Gilla

Lämna en kommentar